Translate

torsdag 14 september 2017

En onsdag

En onsdag kan vi ha gäster, så är det att vara pensionär. Det är inte dumt alls. Det blev mycket matlagning under dagen och det tycker jag är så roligt.
Harald var iväg till Helsingborg två rundor, först för provtagning till hematologen och sedan till läkaren senare på eftermiddagen. Vi tyckte det blev ett väldigt positivt resultat, iallafall vad vi tror. Han behövde inte göra något nytt benmärgsprov vilket var meningen. Nu upptäcktes det att han har extremt dåligt järnvärde i blodet. Det i sig kan göra att hela blodbilden blir påverkad. Jag fattar faktiskt inte att det inte har uppdagats tidigare. Vad kollar dom i alla dessa blodprover han har tagit? Nu går allt tillbaka till vårdcentralen för att de ska komma fram till varför han har så dåliga järnvärden och sedan skall han ha kontakt med hematologen igen. Järnvärdet ska upp från 18 till minst 100 innan man ska gå vidare med övriga blodvärden. Det är bara att hänga med i denna karusell och hoppas på det bästa.
Jag var på min första träff med en ungdom på Kullagymnasiet med min dator.


Det är ju en jättebra grej, fast jag vet inte riktigt om jag är så mycket klokare. Jag ska iallafall försöka göra lite uppdateringar och ladda hem några program. Jag ska gå dit nästa onsdag också. Jag tror att jag kanske hade för svåra grejor att få hjälp med. De andra pensionärerna ville nog ha hjälp med mer grundläggande saker. Eleverna hade bakat kakor och vi blev bjudna på kaffe, så gulligt på något sätt.


Matlagningen började med ett kakbak till kvällens efterrätt. 


Pinjekaka med rosmaringlass. Riktigt gott tyckte jag.




Jag gjorde en Italiensk kycklingssallad, den har jag gjort tidigare många gånger och den är alltid god, matig, men ändå en enkel rätt.


Till gästerna när de kom gjorde jag en caipirinha, en drink som jag lärde mig att göra i Brasilien. Vi har fortfarande sockerrörsrom kvar sedan dess, ingen strykande åtgång hos oss precis. 


Den och Moijito eller hur det stavas är mina favoritdrinkar. Det var längesedan jag gjorde Caipirinha, men det är så gott. 
Jag mortlar en lime efter att ha skurit bort det vita i mitten och även båda kortsidorna, tillsätter socker och fortsätter mortla. Sedan blandar jag det och 6 cl rom i en blandare och skakar. Massor av is och serverar.


Våra gäster kom, Eva och Kaj samt Ulla och Bernt. Det är ganska nyblivna vänner, både seglare och husbilskörare så det är roligt. Dessutom goa trevliga människor.




En sådan trevlig kväll med mycket prat och skratt!

2 kommentarer:

  1. Du är så duktig!!! Viken fin bjudning du grejade!!
    Och vad skönt med lite rediga besked och kanske hyfsat enkelt att åtgärda för Haralds del!!
    Hoppas och ber!! ♥️ Ha en bra dag min vän!!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det är ju så roligt att ha bjudning, inspiration att göra det där lite extra. Ja vi hoppas att det kommer att bli bra, Bosse väntar ju. Kram

      Radera